Year: 18 November 1983 (CD ????)
Label: Epic Records (Europe), 502042 2
Style: Hard Rock, Heavy MetalCountry: Marston Green, Warwickshire, England (December 3, 1948)
Time: 47:28
Format: Flac Tracks 16/44,1 kHz
Size: 348 Mb
Третий студийник мистера Оззи Осборна стал в какой-то степени переломным в его карьере. Думаю это так или иначе связано с трагичной смертью гитариста Рэнди Роудса. В 1982 году был совершен прорыв со стороны таких групп, как Iron Maiden, Judas Priest и пр. Этот же прорыв попытался сделать и Оззи. Получилось ли у него окончательно перейти от харда к хэви или все-таки нет - вопрос сопрный. Для того чтобы его все-таки решить, постараюсь проследить те изменения, которые произошли в музыке.
Для начала отмечу, что звук стал плотнее, несколько тяжелее и быстрее. Окончательно испарились сэббатовские ностальгичные моменты, которые в той или иной мере все же присутствовали в двух предыдущих работах. Альбом оказался очень свежим и сделанным в ногу со временем - его можно без преувиличений назвать хэви-металом. Но вот какой момент. На мой взгляд, маэстро все же не смог догнать диски грандов жанра и совсем на капельку отстает от них. Мотивирую это тем, что музыкант все-таки родился в пору хард-рока и его корни там. В связи с этим и музыка получилась слегка легковатой. Плюс это или минус не знаю, но это факт. Вопреки сказанному отмечу, что альбом все такой же суперовый оригинальный и типичный для Осборна. В музыке кроме всего прочего появилась некая мрачноватая, слегка атмосферная мелодика, которая создается в основном вокалом и синтезаторными клавишами, а также определенной частью гитарных партий. Именно эта мелодика снова создает ту атмосферу великого и ужасного, которого мы любим и помним.
Переходя к тому, что больше всего зацепило, отмечу следующие композиции. Лучшие для меня это ’Bark At The Moon’,’Rock And Roll Rebel’ и ’Slow Down’ - ритмичные, тяжелые с суперприпевами и с обалденным драйвом; не менее интересно звучат ’You're No Different’ и ’Now You See It (Now You Don't)’ - именно в них больше всего чувствуется грустноватая атмосфера, о которой я писал раннее. Также отмечу медленную ’So Tired’, которая ничем ни хуже ’GoodBye To Romance’ и сделана даже более величественно и зрело.
Вывод писать тяжело. Альбом не совсем однозначен - с одной стороны в нем явный прогресс, а с другой чувство некоего неудовлетворения. Ведь с развитием хэви-метала альбом теперь смотрится не так оригинально - у него появились конкуренты и это нормально. В любом случае, работа достойнейшая и очень интересная.
(darkside.ru/reviews/album.phtml?id=4039&ysclid=m4ecp78f8w600709542) Review by joe. 17 июл 2005
It's time to laud Ozzy's eldritch but forever cool Bark At The Moon, his third release from 1983, as well as Jake's first foray with the Ozzman following Randy and crewmates' senseless deaths. Oddly enough, aside from its impeccably composed title track, it took me a lifetime to hear it in full, having only recently rocked out like a reliquian 1950s greaser to its classic, however dated-like-a-mummified-prune's sound. (Plus, I'm trying to quit smoking cigarettes as not only are they harmful and expensive - money best put towards a slick Jackson guitar - but can't abide those new, bad tasting charcoal filters with the grim warnings. Next thing you know, they'll make 'em look like dicks.) Anyhow(l), the verdict is in: it rules almost as much as 1981's masterpiece, Diary Of A Madman, on which Ozzy still looks dishevelled as Hell.
Aside from one last token lame ballad ("So Tired"), most tracks are as great as prior gems. For its grand opening part, "Bark At The Moon" is one of the best heavy metal songs ever. Sadly, it's impossible to play unless you're a seriously devoted guitar master such as sharply dressed Mister Tabs, who knocks it out of the galaxy over at his extensive, jaw dropping tube channel. Everything about it screams class and perfection, from its creative riffs and stirring verses to mesmeric bridge and, of course, highly touted solo which ranks up there as textbook killer guitar. Vocally, Ozzy is aflame, perhaps redeeming himself for Diary's vapid and totally unnecessary "Tonight".
Although I don't mind "You're No Different", an atmospheric throwback to lighter waved arena rock laden with airy keys, find its track placement preemptive; as in, it would've made an ideal next-to-last precursor to wicked highlight "Waiting In Darkness", which in itself should've been the closer, as "Spiders" is largely a forgettable piece of trite and overly extravagant Ozzy kook. Regardless, alongside almighty opener, the powerfully riffed staples "Now You See It (Now You Don't)" (with its flashy, Ozzyfied refrain), "Rock N' Roll Rebel" and "Centre Of Eternity" contribute in raising Moon Bark's AAA level of must-listen recommendation.
I also dig the rare early lead on "Rock N' Roll Rebel", not to mention smoky swagger which evokes Iron Maiden's "From Here To Eternity". Speaking of Maiden, the bass heavy, upbeat and synthesized "Slow Down" brings to mind the Brits' early, pre-Bruce ruminations mixed in with America's Riot (V). Another banger is "Centre Of Eternity" thanks to its volatile riff and spectral chorus, while "Waiting In Darkness" is to Bark At The Moon what "Mr. Crowley" and "Believer" are to Blizzard Of Ozz and Diary Of A Madman: darkly amazing and Black Sabbath-like, yet more in style than in strict musical sense. Its foreboding intro riff also recalls the spirit of Pentagram.
Sir Osbourne is at the top of his record executive shocking game here, while it's definitely haunting fare to rock small neighbourhood goblins, witches and robots with beyond the doorstep on Halloween. Worth noting, the B Side to Bark At The Moon's single features "One Up The B-Side", so check that out if you haven't already. (Being five years old back then wasn't an excuse to pass this up!) Thankfully, 1986's garishly covered The Ultimate Sin is much tidier and memorable in its own way.
(metal-archives.com/reviews/Ozzy_Osbourne/Bark_at_the_Moon/844/) Review by CHAIRTHROWER. June 7th, 2024
01. Bark At The Moon (04:15)
02. You're No Different (05:49)
03. Now You See It (Now You Don't) (05:10)
04. Rock 'n' Roll Rebel (05:23)
05. Centre of Eternity (05:15)
06. So Tired (04:01)
07. Slow Down (04:20)
08. Waiting for Darkness (05:16)
09. Spiders (bonus) (04:31)
10. One Up the 'B' Side (bonus) (03:23)
При желании можно посмотреть все мои публикации на сайте. Приятного прослушивания.
Жмём и смотрим (Click to see all of my posts)!https://tinyurl.com/yeydvb8x - TurboBit
https://tinyurl.com/4h4s6mp3 - FikPer
https://bit.ly/4iiS7lL - FilesPayout
0 пїЅпїЅпїЅпїЅпїЅпїЅпїЅпїЅпїЅпїЅпїЅпїЅ